Tata Steel heeft een speciale bonus van 110.000 euro toegekend aan elk van de vier topbestuurders, een besluit dat fel wordt bekritiseerd door vakbond FNV. Het staalbedrijf zegt dat de uitkering gerechtvaardigd is en geen precedent schept, maar de vakbond vindt het onuitlegbaar op de werkvloer in tijden van bezuinigingen.
Het bedrijf bevestigde op 24 juni 2026 dat de raad van commissarissen de eenmalige gratificatie voor de bestuursleden heeft goedgekeurd. Een woordvoerder zei dat de bonus uitzonderlijke prestaties erkent tijdens een uitdagende periode en benadrukte dat het niet tot structurele salarisverhogingen zal leiden. “Er is geen precedent”, aldus het bedrijf.
FNV noemde de uitkering “niet uit te leggen” aan werknemers die te maken hebben met banenverlies en loonbevriezing. De vakbond riep de bestuurders op af te zien van de extra betaling. “Dit is een klap in het gezicht van de mensen op de werkvloer”, zei een vakbondsvertegenwoordiger.


