Parijs heeft het Canal Saint-Martin in het hippe elfde arrondissement omgetoverd tot een openluchtzwembad als noodmaatregel tijdens de tweede hittegolf van het jaar. Op 23 juni 2026 werden temperaturen van 40 graden Celsius gemeten, met tropische nachten die de hitte verergerden.
Burgemeester Emmanuel Grégoire, een socialist die kort voor de eerste hittegolf in mei aantrad, besloot het normaal gesproken voor boten gereserveerde kanaal open te stellen voor zwemmers. De maatregel wordt geprezen als een radicale reactie op extreme omstandigheden en biedt inwoners een stijlvolle ontsnapping aan de hitte.
Langs de kades van het kanaal zonnen, lezen, schaken en drijven Parijzenaars op opblaasbare eenhoorns en flamingo's. De sfeer is een mix van stadsstrand en catwalk, wat zorgt voor een unieke verkoelingsplek in de stad.
