Rijkswaterstaat heeft het hitteprotocol uitgebreid naar zes provincies. Maandag was het al van kracht in Limburg en Noord-Brabant, en sinds dinsdagochtend geldt het ook voor Gelderland, Utrecht, Zeeland en Zuid-Holland, aldus een woordvoerder. Het protocol houdt in dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar een veilige locatie met voorzieningen worden gebracht, zoals een tankstation of parkeerplaats, om hen niet onnodig lang op het hete asfalt te laten wachten.
Dinsdag aan het einde van de ochtend liep de temperatuur van het wegdek op sommige plekken al op tot boven de 38 graden. Bij hoge buitentemperaturen kan het asfalt volgens Rijkswaterstaat oplopen tot boven de 50 graden. De actuele wegtemperatuur is te volgen via rijkswaterstaatstrooit.nl.