Een landelijke ov-staking, georganiseerd door vakbonden FNV, CNV en VCP, zorgde woensdagochtend voor grote hinder in de ochtendspits. Weinig bussen, trams, treinen en metro's reden; de NS legde het treinverkeer stil tussen 04.00 en 08.00 uur. De actie is een eerste waarschuwing aan het kabinet vanwege de geplande bezuinigingen op de sociale zekerheid.
De vakbonden waarschuwen dat dit nog maar het begin is. FNV-bestuurder Henri Janssen stelt dat als het kabinet zijn bezuinigingsplannen niet intrekt, er na de zomer langere en heftigere stakingen volgen. Een 24-uursstaking is mogelijk, gevolgd door meerdaagse acties.
Volgens de bonden sloopt het kabinet het sociale vangnet, waardoor de toekomst van miljoenen Nederlanders onzeker wordt. Ze roepen het kabinet op hun signalen serieus te nemen en de plannen in te trekken. De staking trof het hele openbaar vervoer in Nederland.
Reizigers kregen te maken met flinke vertragingen en zochten naar alternatief vervoer. De bonden sluiten verdere escalatie niet uit.
