NS rijdt vanaf 24 juni 2026 op meerdere trajecten minder treinen vanwege het risico op oververhitting van het spoor. De maatregel volgt op extreme hitte in Nederland en omliggende landen, waarbij code oranje vanaf 12:00 van kracht is in het midden en zuiden van het land.
Met de verminderde dienstregeling wil NS verstoringen door oververhitte infrastructuur voorkomen. Volgens NS geldt de maatregel op specifieke trajecten waar het risico op oververhitting het grootst is. Reizigers wordt aangeraden voor vertrek de reisplanner te raadplegen.
De hittegolf naar verwachting meerdere dagen aan, met temperaturen die in veel gebieden ruim boven de 30 graden Celsius uitkomen. Autoriteiten roepen op om voldoende te drinken en direct zonlicht tijdens de heetste uren te vermijden.


