Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer heeft op 24 juni 2026 tegen de parlementaire enquêtecommissie corona verklaard dat het kabinet tijdens de coronapandemie 'zonder twijfel' kinderrechten heeft geschonden, met name door de scholen te sluiten. Ze zei verbijsterd te zijn over de argumentatie van de regering.
Volgens Kalverboer hadden het gebrek aan adequate onderwijsalternatieven en de langdurige sluiting van scholen onevenredig negatieve gevolgen voor de ontwikkeling en het welzijn van kinderen. Ze bekritiseerde het kabinet omdat het de belangen van kinderen onvoldoende had meegewogen in de coronamaatregelen.
De uitspraken van de kinderombudsvrouw kwamen tijdens haar getuigenis voor de commissie, die het coronabeleid van de regering onderzoekt. Haar verklaring zal naar verwachting het debat aanwakkeren over de balans tussen volksgezondheidsmaatregelen en kinderrechten.


