Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer heeft op 24 juni 2026 tegen de parlementaire enquêtecommissie corona gezegd dat het kabinet tijdens de coronapandemie 'zonder twijfel' kinderrechten heeft geschonden. Ze hekelde met name de sluiting van scholen en noemde de argumentatie van de regering 'verbijsterend'.
Kalverboer stelde dat de gevolgen van schoolsluitingen en andere maatregelen voor het welzijn en de ontwikkeling van kinderen onvoldoende zijn meegewogen. Haar uitspraken deed ze tijdens een verhoor van de commissie die het coronabeleid van het kabinet onderzoekt.
De kinderombudsvrouw benadrukte dat kinderrechten meer gewicht hadden moeten krijgen in de besluitvorming. Ze toonde zich teleurgesteld dat de overheid de volksgezondheidsbelangen niet goed had afgewogen tegen de fundamentele rechten van kinderen.


