Drie rechters van het Internationaal Strafhof (ICC) in Den Haag hebben de regering-Trump voor de rechter gedaagd vanwege sancties die tegen hen zijn ingesteld. De sancties, die volgens de rechters 'permanente angst en machteloosheid' veroorzaken, hebben hun tegoeden bevroren, reisverboden opgelegd en ertoe geleid dat ze worden geweerd door Amerikaanse techbedrijven.
De rechters hebben de zaak bij een Nederlandse rechtbank aanhangig gemaakt, stellende dat de sancties onrechtmatig zijn en hun werk bij het ICC belemmeren. De regering-Trump legde de maatregelen op als reactie op onderzoeken van het ICC naar Amerikaans militair personeel en inlichtingenfunctionarissen wegens vermeende oorlogsmisdaden in Afghanistan.
De zaak is een ongekende juridische uitdaging door ICC-rechters tegen een buitenlandse regering. De rechters eisen opheffing van de sancties en schadevergoeding. Een rechtszitting is nog niet gepland.






