De Gezondheidsraad heeft op 25 juni 2026 geadviseerd dat er geen veilige ondergrens is voor alcoholgebruik. Zelfs één glas per dag brengt gezondheidsrisico's met zich mee, en eerdere beweringen over beschermende effecten zijn onvoldoende onderbouwd. De raad pleit voor een streng anti-alcoholbeleid om drinken te denormaliseren voor alle leeftijden.

In een advies aan minister Sophie Hermans van Volksgezondheid stelt de raad dat alcoholgebruik actief moet worden ontmoedigd, vergelijkbaar met roken en drugs. "Er is geen veilige ondergrens voor alcoholgebruik," concludeert de raad, waarmee het eerdere advies van maximaal één glas per dag wordt herzien.

Het advies benadrukt dat de schade van alcohol begint bij de eerste druppel en niet alleen de drinker treft, maar ook de samenleving. De raad roept de overheid op om alcohol minder normaal en toegankelijk te maken, met als doel de totale consumptie te verminderen.