In 2026 is het 25 jaar geleden dat de Nederlandse gemeenten Sittard, Geleen en Born werden samengevoegd tot één stad. De herdenking roept de eeuwen van rivaliteit en conflict in herinnering die aan de fusie voorafgingen.

Volgens historische verslagen waren de spanningen tussen de plaatsen hevig. Zo zouden inwoners van Geleen mensen uit Sittard met knuppels hebben verjaagd, wat de diepgewortelde vijandigheid illustreert die lang voor de fusie bestond.

De fusie, die in 2001 van kracht werd, maakte deel uit van een bredere gemeentelijke herindeling in Nederland. De verenigde stad heet nu Sittard-Geleen en omvat ook Born.