Minstens 1.300 mensen zijn in de afgelopen week in Europa overleden als gevolg van extreme hitte, aldus Tedros Adhanom Ghebreyesus, directeur-generaal van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). In een bericht op X noemde hij hittestress een 'stille moordenaar' en waarschuwde hij dat hittegolven die vroeger eens per generatie voorkwamen nu bijna jaarlijks plaatsvinden.

De hittegolf heeft ook geleid tot meer verdrinkingen doordat mensen verkoeling zochten in het water. Frankrijk meldde 74 verdrinkingen sinds het begin van de hittegolf, en in heel Europa waren er vrijwel dagelijks verdrinkingsgevallen. Nederland gaf voor het eerst in de geschiedenis code rood vanwege de hitte; op 26 juni 2026 werd in Ell-Haler een recordtemperatuur van 39,4 graden gemeten.

De Franse gezondheidsautoriteiten rapporteerden ongeveer 1.000 extra sterfgevallen sinds 21 juni. De WHO-chef benadrukte dat Europese huizen, werkplekken en scholen niet zijn gebouwd voor dergelijke temperaturen, wat bijdraagt aan het dodental. Een uitsplitsing per land is nog niet bekendgemaakt.