Op 23 juni 2026 kondigde de Verenigde Naties aan dat zij gestrande zeelieden in de Straat van Hormuz zou evacueren, terwijl de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio Iran waarschuwde dat geen enkel land tol mag heffen voor schepen die door de strategische waterweg varen.
De VN gaven geen verdere details over het aantal zeelieden of de omstandigheden van hun stranding. Het evacuatieplan werd gemeld zonder verdere toelichting.
Rubio’s waarschuwing kwam te midden van aanhoudende spanningen over de zeestraat, een kritiek knooppunt voor de wereldwijde oliehandel. Hij zei dat geen enkel land tol mag eisen voor doorgang door de straat.