Het Verenigd Koninkrijk heeft aangekondigd geld vrij te maken voor het opzetten van een nieuwe gezamenlijke vloot met Nederland. Het Nederlandse ministerie van Defensie bevestigde de intentie om samen met de Britten nieuwe amfibische transportschepen aan te schaffen.
De aankondiging op 27 juni 2026 markeert een verdieping van de bilaterale defensiesamenwerking tussen de twee NAVO-bondgenoten. De amfibische schepen zijn bedoeld voor het vervoeren van troepen en materieel voor landoperaties, wat de snel inzetbare capaciteit versterkt.
Concrete financiële bedragen of tijdlijnen zijn nog niet bekendgemaakt. Beide regeringen benadrukten dat het initiatief de interoperabiliteit en gedeelde veiligheidsbelangen, met name in de Noordzee en daarbuiten, zal versterken.






