Een meerderheid van de Tweede Kamer stemde op 23 juni 2026 voor een motie die het kabinet oproept om onmiddellijk te stoppen met het uitlezen van telefoons van asielzoekers, ook al ontbreekt daarvoor op dit moment een wettelijke grondslag. De motie, ingediend door JA21-Kamerlid Diederik Boomsma en mede-ondertekend door BBB en eenpitter Keijzer, noemt het stopzetten van de controles ‘onverantwoord, riskant en schadelijk’.
De stemming volgt nadat de Raad van State oordeelde dat het ongevraagd doorzoeken van smartphones een te grote inperking van grondrechten was. Daarna besloot de Inspectie Justitie en Veiligheid dat zelfs het vragen om toestemming voor het uitlezen niet meer is toegestaan. Dit leidde tot grote onvrede in de Kamer, waar Kamerleden hun zorgen uitten over de nationale veiligheid.
Voor de motie stemden onder meer coalitiepartijen VVD en CDA, evenals PVV, Groep Markuszower, FvD, SGP en 50Plus. Asielminister Bart van den Brink (CDA) had eerder gezegd dat hij niets kan doen omdat er eerst nieuwe wetgeving moet komen. De motie vraagt het kabinet om door te gaan zonder op een nieuwe wet te wachten.

