Staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid, D66) heeft op vrijdag 26 juni 2026 een kabinetsplan gepresenteerd om het cellentekort aan te pakken. Het plan moet meer dan 1700 extra plaatsen opleveren.
Het plan voorziet in vaker gebruik van sobere regimes en enkelbanden, zodat gevangenen overdag kunnen werken en mogelijk eerder vrijkomen. "Met alleen mensen achter de tralies proppen, los je het probleem niet op," zei Van Bruggen, die pleit voor een serieuze discussie over anders straffen.
De maatregelen moeten ruimte vrijmaken in zwaarder beveiligde cellen en gedetineerden helpen terug te keren in de samenleving. De aankondiging volgt op aanhoudende druk op het Nederlandse gevangeniswezen door overbezetting.





