Oud-onderwijsminister Arie Slob en voormalig scholierenvoorzitter Nienke Luijckx zijn op 26 juni 2026 verschenen voor de parlementaire enquêtecommissie naar het coronabeleid. De verhoren draaiden om de maandenlange sluiting van scholen tijdens de pandemie en de besluitvorming daarover.

Slob, die als minister verantwoordelijk was voor basis- en middelbaar onderwijs, kreeg vragen over zijn worsteling met de schoolsluitingen. De commissie wil inzicht krijgen in waarom leerlingen thuis moesten blijven en welke alternatieven er waren. Nienke Luijckx, oud-voorzitter van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS), gaf haar visie op de gevolgen voor scholieren.

De commissie bevindt zich in de vierde week van de verhoren en onderzoekt het overheidsoptreden tijdens de pandemie. De getuigenissen van Slob en Luijckx maken deel uit van een bredere evaluatie van beleidskeuzes en hun impact op het Nederlandse onderwijs.