Nederland heeft samen met een aantal andere EU-lidstaten gevraagd om uitstel van de invoering van het nieuwe Entry/Exit System (EES), een digitaal grenscontrolesysteem. Het systeem is nog niet klaar, aldus een woordvoerder van asielminister Bart van den Brink (CDA).
Het EES moet de in- en uitreis van niet-EU-onderdanen aan de buitengrenzen van de Schengenzone registreren. Het verzoek om uitstel werd gedaan tijdens een bijeenkomst van EU-ministers van Binnenlandse Zaken. Een definitieve datum voor de invoering is nog niet bekend.
De oproep van Nederland tot vertraging komt voort uit zorgen over de technische gereedheid van het systeem en de mogelijke gevolgen voor grensoverschrijdingen bij een te vroege implementatie. Ook andere lidstaten hebben soortgelijke zorgen geuit en steunen het verzoek om meer tijd.





