Melissa Bottema (25) uit Groningen is zaterdag 27 juni 2026 gekroond tot Miss Nederland 2026. Ze werd gekozen uit meer dan 5.000 aanmeldingen en mag Nederland in november vertegenwoordigen tijdens de Miss Universe-finale in Puerto Rico.

Volgens de organisatie wist Bottema de jury te overtuigen met haar uitstraling en presentatie. Ze volgt Amber Rustenberg op.

Bottema is de eerste Groningse in jaren die de nationale titel wint. Ze bereidt zich nu voor op de internationale verkiezing in San Juan.