Volgens columnist en auteur Leon de Winter zit vicepresident J.D. Vance klem in een machtsspel achter een zogenaamd akkoord met Iran dat niet meer is dan een schijnvertoning. In een interview met De Telegraaf stelt De Winter dat noch president Donald Trump, noch de Iraanse onderhandelaars een woord geloven van het ondertekende Memorandum of Understanding (MOU).
De Winter wijst erop dat Trump er zonder ook maar één cent te betalen of concessies te doen in slaagde de olieprijs de afgelopen dagen met zo'n 20 procent te laten dalen. Op de G7 werd hij bejubeld als een groot vredestichter.
Volgens de analist is de boodschap voor de isolationistische vleugel van de Trump-coalitie duidelijk: Trump heeft de controle, niet de Israëlische premier Benjamin Netanyahu. Trump zwaait af en toe retorisch met de zweep – een vertoning van dominant gedrag – en bereikt resultaten zonder iets te doen, zijn favoriete werkwijze.
De Winter wijst ook op de aanhoudende strijd om Trump op te volgen tussen vicepresident Vance en minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio. Aanvankelijk gold Vance als de gedoodverfde opvolger, maar al maanden is Rubio aan de winnende hand. Trump, zegt De Winter, wil de dans gaande houden en wil niet dat een van beiden de duidelijke opvolger wordt.

