Koning Filip van België heeft dinsdagavond 23 juni 2026 tijdens het staatsbanket ter gelegenheid van het staatsbezoek van de Japanse keizer Naruhito stilgestaan bij de nauwe banden tussen beide landen. In zijn toespraak benoemde de Belgische vorst ook de persoonlijke band die hij met de keizer onderhoudt.

Filip herinnerde aan sportsessies die hij met Naruhito had en benadrukte hoe gedeelde ervaringen hun relatie hebben versterkt. Het banket werd gehouden ter ere van het keizerlijk paar tijdens hun bezoek aan België.