Kinderombudsman Margrite Kalverboer heeft op 24 juni 2026 bij de parlementaire-enquêtecommissie corona verklaard dat het kabinet-Rutte III kinderrechten heeft geschonden door scholen te sluiten tijdens de pandemie.
In haar getuigenis zei Kalverboer dat de regering de belangen van kinderen uit het oog had verloren. Zij stelde dat de langdurige sluiting van scholen onevenredig veel impact had op kwetsbare kinderen en in strijd was met het VN-Verdrag inzake de Rechten van het Kind.
Volgens de ombudsman heeft het kabinet onvoldoende maatregelen genomen om de negatieve gevolgen voor onderwijs, ontwikkeling en welzijn van kinderen te beperken. Zij benadrukte dat kinderrechten zwaarder hadden moeten wegen in de besluitvorming.
De hoorzitting maakt deel uit van het parlementaire onderzoek naar de aanpak van de coronapandemie door de Nederlandse overheid.


