Katia Garcia (33) gaat op 25 juni 2026 geschiedenis schrijven als de eerste vrouwelijke scheidsrechter die een WK-wedstrijd van het Nederlands elftal fluit. De aftrap is om 01.00 uur lokale tijd.
Garcia, die rustig maar fel is als dat nodig is, is aangesteld voor het duel van Oranje. De aanstelling is een mijlpaal voor gendergelijkheid in de top van het voetbalscheidsrechteren.
Volgens Nederlandse media zal de prestatie van de scheidsrechter nauwlettend worden gevolgd terwijl ze een beladen WK-wedstrijd leidt. Het Nederlands team heeft vertrouwen in haar capaciteiten uitgesproken.


