De Tweede Kamer toonde zich op 23 juni 2026 kritisch over een wetsvoorstel dat het maximale aantal lokale omroepen vastlegt na een hervorming. Het debat over de wet, die lokale publieke omroepen moet versterken, richtte zich vooral op het vooraf bepaalde aantal.
Kamerleden stelden tijdens het avonddebat dat zij niet begrijpen waarom de limiet al in de wet is opgenomen voordat de hervorming is uitgewerkt. Zij vrezen dat een vast aantal ten koste kan gaan van de lokale diversiteit en toegang tot media.
De hervorming is bedoeld om lokale omroepen financieel en operationeel te versterken. Meerdere fracties vroegen om meer uitleg over de totstandkoming van het aantal en of dit werkelijk in het publieke belang is.

