Het kabinet heeft op 26 juni 2026 zijn stikstofplan gepresenteerd, waarin staat dat de industrie en het vervoer hun stikstofuitstoot in 2035 moeten halveren ten opzichte van 2019.

De uitstoot van deze twee sectoren is de afgelopen jaren al flink gedaald, maar volgens het kabinet is een “extra stap” nodig. Om dit te ondersteunen trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.

Het plan maakt deel uit van de bredere Nederlandse strategie om stikstofvervuiling terug te dringen, wat in het verleden tot spanningen met de landbouwsector en protesten heeft geleid.