De Hoge Raad heeft op 25 juni 2026 geoordeeld dat belastingplichtigen die niet tijdig bezwaar hebben gemaakt tegen de onwettige box 3-heffing, geen recht hebben op teruggave. De uitspraak betreft de onwettige vermogensrendementsheffing over de jaren 2017 tot en met 2020.

De hoogste rechter volgde hiermee het advies van de advocaat-generaal, die eerder stelde dat niet iedereen gecompenseerd hoeft te worden. Alleen wie binnen de wettelijke termijn bezwaar aantekende, krijgt het te veel betaalde bedrag terug.

De box 3-heffing, een belasting op een fictief rendement uit spaargeld en beleggingen, werd in eerdere procedures onrechtmatig verklaard. De Hoge Raad heeft nu duidelijk gemaakt dat passieve belastingplichtigen geen aanspraak kunnen maken op de compensatie.