Hezbollah-leider Naim Qassem heeft het raamakkoord tussen Israël en Libanon over het beëindigen van de oorlog in Zuid-Libanon verworpen en beloofd het verzet tegen Israël voort te zetten. In een tv-verklaring die op 27 juni 2026 door Al Jazeera werd geciteerd, noemde Qassem het door Washington bemiddelde akkoord "vernederend en beschamend" en een opgeven van de soevereiniteit.
Qassem verklaarde het akkoord nietig en zei dat de bepalingen van het Iraans-Amerikaanse memorandum van overeenstemming moeten worden uitgevoerd. Daarin staat dat Israël zijn aanvallen in Zuid-Libanon moet stoppen. "We zullen als verzetsbeweging blijven strijden om de bezetting te verslaan," voegde hij eraan toe.
Het voorlopige akkoord, gesloten onder druk van de VS, omvat een nieuwe poging tot ontwapening van de militaire tak van Hezbollah. Als tegenprestatie zal Israël zich deels terugtrekken uit Libanon en geen Libanese doelen meer aanvallen. De afwijzing door Qassem zet de haalbaarheid van het akkoord op losse schroeven.





