De gemeente Hardenberg heeft de dwangsom voor het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) verhoogd omdat een asielzoekerscentrum (azc) nog steeds open is. Het nieuwe bedrag is 64.000 euro per dag, een verhoging van de eerdere 55.000 euro. De boete stopt wanneer de locatie leeg is of wanneer een maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt, wat over drie maanden het geval kan zijn.

Het azc aan de Jachthuisweg had in maart moeten sluiten, omdat de overeenkomsten en vergunningen toen verliepen. Het COA kon echter niet op tijd een andere opvangplek vinden voor de ruim vierhonderd bewoners, waardoor het centrum openbleef. De gemeente legde daarop een dwangsom van 55.000 euro per dag op, die deze week het maximale bedrag van 4,95 miljoen euro bereikte.

Ondanks de boetes verblijven er nog meer dan honderd mensen in het centrum. Volgens de gemeente is er nog steeds "geen duidelijk perspectief op sluiting" van de locatie. De verhoogde dwangsom moet zorgen voor "voldoende druk" op het COA om de situatie op te lossen, aldus de gemeente dinsdag.