De gemeente Hardenberg heeft de dwangsom voor het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) verhoogd naar 64.000 euro per dag, omdat een asielzoekerscentrum (azc) aan de Jachthuisweg nog altijd open is. De boete stopt wanneer de locatie leeg is of het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt, wat over drie maanden het geval kan zijn.
Het azc had in maart moeten sluiten toen de overeenkomsten en vergunningen verliepen, maar het COA kon niet op tijd een andere opvangplek vinden voor de ruim vierhonderd bewoners. Een eerdere dwangsom van 55.000 euro per dag bereikte deze week het maximale bedrag van 4,95 miljoen euro, maar er verblijven nog meer dan honderd mensen in het gebouw.
Volgens de gemeente is er nog geen duidelijk perspectief op sluiting en moet de verhoogde boete voor voldoende druk zorgen.


