De gemeente Hattem heeft illegaal een betonpad aangelegd in een beschermd bosgebied op de Veluwe, blijkt uit onderzoek van De Stentor. Een dieselbetonmachine draaide urenlang in het kwetsbare bos, waarbij zes keer meer stikstof vrijkwam dan is toegestaan.

Het pad werd zonder de vereiste vergunningen aangelegd in het Natura 2000-gebied, dat gevoelige flora en fauna herbergt. De gemeente haast zich nu om het pad te verwijderen en de plek te herstellen, en erkent de overtreding.

Milieuorganisaties veroordelen het handelen van de gemeente als een ernstige schending van de natuurbeschermingswetten. De zaak benadrukt de aanhoudende spanningen tussen ontwikkeling en behoud in het bekendste natuurgebied van Nederland.