Minister van Defensie Dilan Yeşilgöz bevestigde donderdag 25 juni 2026 dat Defensie geen vrijwillige individuele compensatie geeft aan slachtoffers van het bombardement op Hawija in 2015, waarbij ten minste zeventig Irakezen omkwamen. Tijdens een Kamerdebat verdedigde zij het jarenlange standpunt dat de aanval rechtmatig was en Nederland niet aansprakelijk is.
Yeşilgöz stelde dat individuele betalingen een precedent kunnen scheppen voor toekomstige operaties en lastig uitvoerbaar zijn zonder willekeur. “Ik ben er heel erg van overtuigd dat het standpunt dat Defensie jaren geleden heeft ingenomen, de juiste is in deze,” zei ze.
Ondanks de weigering van individuele compensatie heeft Defensie wel collectieve compensatie aan de gemeenschap van Hawija gegeven en bood de voorganger van Yeşilgöz eerder dit jaar excuses aan. Een groot deel van de Tweede Kamer, waaronder coalitiepartijen D66 en CDA, staat open voor individuele tegemoetkoming, terwijl de VVD het kabinetsstandpunt steunt.





