Voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen heeft maandag via X de afgetreden Britse premier Keir Starmer bedankt. Starmer kondigde zijn vertrek aan vanwege de toenemende dreiging van een leiderschapsverkiezing binnen zijn partij Labour. Von der Leyen noemde Starmer een 'staatsman' in haar bericht.
Zijn aftreden beëindigt zijn premierschap, dat begon na de overwinning van Labour bij de algemene verkiezingen van 2024. De politieke situatie in het Verenigd Koninkrijk blijft onzeker nu Labour zich voorbereidt op een leiderschapsstrijd.
