In de haven van Antwerpen is de allereerste elektrische goederentrein vertrokken, waarmee de diesellocomotief overbodig wordt voor de laatste kilometers naar de containerterminal. Op dezelfde dag is ook de tweede elektrische veerboot, de Scheldestroom, in dienst genomen op de Schelde, tussen Kruibeke en Hoboken.

De elektrische goederentrein is het resultaat van de elektrificatie van het laatste traject van spoorlijn 11 naar de Combinant terminal. Vroeger moesten treinen in Antwerpen-Noord overschakelen van een elektrische naar een diesellocomotief. De spoorlijn is ook verdubbeld, wat meer containercapaciteit mogelijk maakt.

CEO Ben Beirnaert van Combinant noemde de mijlpaal "zeer belangrijk". De lijn bedient grote industriële gebruikers zoals BASF en vervoert jaarlijks tot 9 miljoen ton goederen. Op weekdagen rijden er 20 tot 30 goederentreinen, die volgens de exploitant tot twee uur tijdswinst boeken.

De Scheldestroom is de tweede elektrische veerboot op de Schelde, na een eerder exemplaar. Het schip moet zorgen voor een stille en duurzame overtocht. Tim Van Dijck van het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust zei: "Onze ambitie is om nog meer elektrische veerboten in te zetten."