De Britse premier Keir Starmer heeft maandagochtend tijdens een persconferentie op Downing Street zijn aftreden aangekondigd. Hij zei dat hij zijn ontslag heeft ingediend bij koning Charles III. Het vertrek komt na aanhoudende kritiek binnen zijn Labourpartij en na verkiezingsresultaten waarin burgemeester Andy Burnham van Manchester een zetel in het Lagerhuis won.
Starmer stapt op na twee jaar premierschap, waarmee hij de zesde of zevende regeringsleider sinds het Brexit-referendum tien jaar geleden is. Zijn aftreden leidt tot een leiderschapsstrijd voor zowel Labour als het land.
