Koning Filip en koningin Mathilde hebben op 25 juni 2026 afscheid genomen van keizer Naruhito en keizerin Masako van Japan, waarmee het staatsbezoek van het Japanse keizerspaar aan België werd afgesloten. Het afscheid bestond uit een ontspannen wandeling door de koninklijke serres van Laken en een bezoek aan de Japanse toren, een pagode die begin 20e eeuw werd gebouwd in opdracht van koning Leopold II.
Het Japanse keizerspaar sluit hiermee een tweeweekse Europese rondreis af, die ook een staatsbezoek aan Nederland omvatte. Voor hun vertrek naar Tokio wisselden de twee koninklijke koppels nog anekdotes uit bij de Japanse toren, waarbij de goede verstandhouding duidelijk zichtbaar was.
Het bezoek benadrukte de langdurige diplomatieke banden tussen België en Japan, met de Japanse toren als symbolische schakel tussen beide landen.





