Amsterdam heeft meer dan vijftig locaties geopend als gratis koelteplekken tijdens de aanhoudende hittegolf, om inwoners verlichting te bieden bij de hoge temperaturen.

Op 26 juni 2026 wees de stad bibliotheken, hotels, kerken, theaters en buurtcentra aan als officiële verkoelingspunten. Deze locaties bieden zitplekken, drinkwater en toiletten aan iedereen die het thuis te warm krijgt.

Het initiatief is bedoeld om kwetsbare groepen, zoals ouderen en mensen zonder airconditioning, te beschermen tegen hittegerelateerde gezondheidsrisico's. Als de hittegolf aanhoudt, kunnen er meer koelteplekken worden toegevoegd.